۸۰۲) إِنْ كانَتْ إِلاَّ صَیحَةً واحِدَةً فَإِذا هُمْ جَمیعٌ لَدَینا مُحْضَرُونَ

۷ ذی‌القعده ۱۴۳۹

ترجمه

نبود جز فریادی واحد، پس بناگاه آنان همگی نزد ما احضارشدگان‌اند.

توجه

عبارت «إِلاَّ صَیحَةً واحِدَةً» در آیه ۴۹ (http://yekaye.ir/ya-seen-36-49/) و عبارت «جَمیعٌ لَدَینا مُحْضَرُونَ» در آیه ۳۲ (http://yekaye.ir/ya-seen-36-32/) همین سوره گذشت و از این رو نکات مربوطه و احادیث و تدبرهایی را که در آنجا گذشت و به این آیه نیز مربوط می‌شود تکرار نمی‌کنیم.

حدیث

۱) و در روایتی از پیامبر اکرم ص در مقام برشمردن الأسماء الحسنای خداوند آمده است:

یا الله! و از تو درخواست می‌کنم به حق آن اسمت که به وسیله آن اسرافیل [در صور] می‌دمد پس بدان سبب ارواح از قبرها بیرون می‌آیند و قبرها بر ساکنانش می‌شکافند، پس هر روحی به پیکرش وارد می‌شود و به خاطر آن اسم ارواح بر پیکرها متشابه [اشتباه] نمی‌شود پس بدان سبب به جانب پروردگارشان بیرون آمده می‌شتابند؛ …

البلد الأمين، ص۴۱۷

الأسماء الحسنی، وَ هِيَ مَرْوِيَّةٌ عَنِ النَّبِيِّ ص‏ …

يَا اللَّهُ وَ أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الَّذِي يَنْفُخُ بِهِ إِسْرَافِيلُ فَتَخْرُجُ بِهِ الْأَرْوَاحُ مِنَ الْقُبُورِ وَ تَنْشَقُّ عَنْ أَهْلِهَا فَتَدْخُلُ كُلُّ رُوحٍ إِلَى جَسَدِهَا لَا تَتَشَابَهُ عَلَى الْأَرْوَاحِ أَجْسَادُهَا بِذَلِكَ الِاسْمِ فَيَخْرُجُ بِهِ إِلى‏ رَبِّهِمْ يَنْسِلُونَ يَا اللَّه‏ …

تدبر

۱) «إِنْ كانَتْ إِلاَّ صَیحَةً واحِدَةً فَإِذا هُمْ جَمیعٌ لَدَینا مُحْضَرُونَ»

برای احضار و گرد آوردن کل انسان‌ها در صحرای محشر جز فریادی واحد نیاز نیست؛ و با آن صیحه بناگاه همگان در پیشگاه خداوند احضار می‌شوند.

 

۲)‌ «فَإِذا هُمْ جَمیعٌ لَدَینا مُحْضَرُونَ»

تردیدی نیست که عالم محضر خداست و همگان در پیشگاه خداوند حاضرند. پس مقصود از اینکه فرمود «آنان همگی نزد ما احضارشدگان‌اند» چیست؟

الف. آن روز روز حضور در پیشگاه عدل خداوند برای قضاوت نهایی است. (المیزان، ج۱۷، ص۱۰۰)

ب. قیامت عرصه ظهور حقایق است؛ این حقیقت که همگی ما در محضر خداییم، با آن صیحه در قیامت بر همگان آشکار می‌شود.

ج. اینجا چه‌بسا تاکید بر احضار «جمیع» است؛ یعنی همه ما در این دنیا هم در محضر خداوندیم اما ظاهراً به صورت متفرق؛ آنجا درمی‌یابیم که همگی با هم در پیشگاه خداوند احضار شده‌ایم.

د. …

 

۳) «ما یَنْظُرُونَ إِلاَّ صَیحَةً واحِدَةً تَأْخُذُهُمْ … إِنْ كانَتْ إِلاَّ صَیحَةً واحِدَةً فَإِذا هُمْ جَمیعٌ لَدَینا مُحْضَرُونَ»

هم جمع شدن بساط دنیا و میراندن همه جهانیان با یک صیحه است و هم برپایی نظام آخرت و احضار و زنده شدن همه عالمیان.

 

۴) «جَمیعٌ لَدَینا مُحْضَرُونَ»

[در قیامت همه را احضار می‌کنند؛ یعنی] حضور در قيامت با اختيار نيست. (تفسير نور، ج‏۹، ص۵۴۹)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*