ترجمه
اختلاف قرائت
نکات ادبی
حدیث
تدبر
در آیه قبل فرمود به داود و سلیمان علم دادیم؛ و اینجا میفرماید که سلیمان وارث داود شد.
حضرت صدیقه کبری در جریان غصب فدک در پاسخ آنان که ادعا کردند رسول الله فرموده «نحن معاشر الانبیاء لا نورث ما ترکناها صدقه» به چند آیه از جمله این آیه استشهاد کرد.
نکته ظریفی در این استشهاد هست. ظاهرا روایتی از پیامبر ص بوده که آنها آن را تحریف کردند و به پیامبر ص نسبت دادند. آن روایت این بوده است که: «وَ إِنَّ الْعُلَمَاءَ لَوَرَثَةُ الْأَنْبِيَاءِ إِنَّ الْأَنْبِيَاءَ لَمْ يُوَرِّثُوا دِينَاراً وَ لَا دِرْهَماً إِنَّمَا وَرَّثُوا الْعِلْمَ.» و آنان این را تحریف کردند که اصلا پیامبران ارث مالی نمیگذارند پس هرچه میگذارند باید صدقه داده شود! استشهاد به این آیه بخوبی تحریف آ»ان را برملا میسازد: سلمیان قطعا علم از داود به ارث نبرد؛زیرا در آیه قبل خداوند صریحا او را در کنار داود اسم برد و فرمود به هر دو علم دادیم؛ پس این گونه نیست که پیامبران صرفا علم به ارث بگذارند و مطلقا غیرعلم به ارث نگذارند. سلیمان از داود ارث برد؛ واضحترین مصداق ارث در اینجا به ارث بردن حکومت است؛و اگر کسی حکومت را از دیگری به ارث ببرد قطعا اموال وی را هم به ارث برده است؛ که حکومت بسیار فوق داراییهای مادی است و حاکم اجازه تصرف در اصل داراییها و اعتبار بخشیدن یا سلب اعتبار از مالکیتها دارد.
ضمنا شاهد دیگری بر اینکه دروغگو کم حافظه میشود. ۱۲۴۰۰۰ پیامبر داشته ایم که لااقل حکایت دهها وبلکه صدها تن از آنان در میان ملل مختلف ذکر شده است. در کجای تاریخ (حتی یک روایت ضعیف) آمده است که وقتی پیامبری از دنیا رفت اموالش را به وارثانش ندادند و فقرا جمع شدند و اموال وی را تقسیم کردند؟!!! آیا واقعا آنچه پیامبران باقی گذاشتند صدقه بود.
و وقتی کسی شهادت دروغ بدهد خدا او را رسوا میکند؛ از کسانی که بر این روایت شهادت داده و در کتب اهل سنت نامش در این شهادت پر است عایشه دختر ابوبکر است؛ و از مسلمات تاریخی این است که وی خانه پیامبر را به عنوان ارث تصرف کرد و این خانه که مدفن پیامبر ص قرار گرفت را خانه خود قرار داد و اجازه داد عمر در آنجا دفن شود و اجازه نداد امام حسن ع در آنجا دفن شود؟ اگر پیامبر ص ارث نمیگذارد و ماترک او صدقه است چرا عمر از عایشه اجازه گرفت برای دفن شدن در خانهای که مال رسول الله ص بوده؟
بازدیدها: ۲۲۱