وَ إِنِّي مُرْسِلَةٌ إِلَيْهِمْ بِهَدِيَّةٍ فَناظِرَةٌ بِمَ يَرْجِعُ الْمُرْسَلُونَ

ترجمه

اختلاف قرائت

نکات ادبی

حدیث

تدبر

تدبیری پیشنهاد کردند؛‌با تحلیل عالی خود (ان الملوک اذا ….؛ که این تحلیل در احادیث هم مورد استفاده قرار گرفته) آن تدبیر را کنار گذاشت و تدبیر دیگری اندیشید؛ این تدبیرش را هم سلیمان بر هم زد و وقتی او را احضار کرد با آوردن تخت وی و نشان دادن قصرش نشان داد که اساسا تدبیرهای دنیوی در قبال تدبیرهای اولیاء الله مفت نمی‌ارزد؛‌تا حدی که او ایمان آورد! در این سوره قرار است انسانها اضطرار و مقام مضطر را بفهمند؛ مضطر کسی است که تدبیری از جانب خود نمی‌بیند؛ به تعبیر دیگر، جایی برای تدبیر خود نمی‌بیند و تدبیرش را یکسره پای تدبیر دوست می‌ریزد و لذا به محض دعا اجابت می‌شود:

افکن این تدبیر خود را پیش دوست          گرچه تدبیرت هم از تدبیر اوست

مثنوی معنوی؛ دفتر دوم بیت ۱۰۶۲

به این مطلب در ضمن داستان ثمود (آیات ۵۰-۵۱ بیشتر خواهیم پرداخت؛ ان شاء الله)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*