۹ رمضان ۱۴۳۸
ترجمه
بگو هرگز این فرار شما را سودی نخواهد رساند، اگر از مرگ یا کشته شدن فرار میکنید؛ و در آن صورت هم جز اندکی برخوردار نخواهید شد.
سالروز عروج ملکوتی روح پرفتوح احیاگر اسلام در عصر ظلمت، زمینهساز ظهور منجی موعود، خمینی کبیر بر همه مستضعفان عالم تسلیت باد.
حدیث
۱) در جنگ صفین حضرت علی ع در حالی که لشکر خود را به مبارزه تشویق میکردند، فرمودند:
… پس خود را در معرض خشم و عضب الهی قرار ندهید چرا که بازگشت همه شما به خداست و او درباره قومی فرمود: «بگو هرگز این فرار شما را سودی نخواهد رساند، اگر از مرگ یا کشته شدن فرار میکنید؛ و در آن صورت هم جز اندکی برخوردار نخواهید شد.» به خدا سوگند که اگر از شمشیر دنیا فرار کردید در برابر شمشیر آخرت جان سالم به در نمیبرید …
وقعة صفين، النص، ص۲۳۶ ؛الكافي، ج۵، ص۳۹؛ الإرشاد، ج۱، ص۲۶۶
نَصْرٌ قَالَ قَالَ عُمَرُ بْنُ سَعْدٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحِيمِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ أَبِيهِ أَنَّ عَلِيّاً أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ حَرَّضَ النَّاسَ فَقَالَ:
…[۱] فَلَا تَعَرَّضُوا لِمَقْتِ اللَّهِ فَإِنَّمَا مَرَدُّكُمْ إِلَى اللَّهِ قَالَ اللَّهُ لِقَوْمٍ قُلْ لَنْ يَنْفَعَكُمُ الْفِرارُ إِنْ فَرَرْتُمْ مِنَ الْمَوْتِ أَوِ الْقَتْلِ وَ إِذاً لا تُمَتَّعُونَ إِلَّا قَلِيلًا وَ ايْمُ اللَّهِ لَئِنْ فَرَرْتُمْ مِنْ سَيْفِ الْعَاجِلَةِ لَا تَسْلَمُونَ مِنْ سَيْفِ الْآخِرَةِ …[۲]
۲) امیرالمومنین ع در یکی از خطبههای خود فرمودند:
کسی که از مرگ میترسد، از آن نجات نمییابد؛ و به کسی هم که باقی ماندن را دوست دارد، بقاء را نمیدهند؛
و کسی که زمامش را به آرزوها بسپارد، اجل غافلگیرش سازد؛
و اگر تو پشت کردهای، مرگ روی آورده است؛ و چه سریع است این برخورد؛
به هوش باشید، به هوش، که به خدا سوگند چنان پردهپوشی کرده که گویی آمرزیده.
روضة الواعظين، ج۲، ص۴۹۰؛ نهجالبلاغه، خطبه۶۸[۳]
قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع فِي خُطْبَةٍ
فَمَا يَنْجُو مِنَ الْمَوْتِ مَنْ يَخَافُهُ وَ لَا يُعْطَى الْبَقَاءُ مَنْ أَحَبَّهُ وَ مَنْ جَرَى فِي عِنَانِ أَمَلِهِ عَثَرَهُ أَجَلُهُ إِذَا كُنْتَ فِي إِدْبَارٍ وَ الْمَوْتُ فِي إِقْبَالٍ فَمَا أَسْرَعَ الْمُلْتَقَى الْحَذَرَ الْحَذَرَ فَوَ اللَّهِ لَقَدْ سَتَرَ حَتَّى كَأَنَّهُ غَفَر.[۴]
بحار الأنوار، ج۶، ص۱۲۶
تدبر
۱) «قُلْ لَنْ يَنْفَعَكُمُ الْفِرارُ إِنْ فَرَرْتُمْ مِنَ الْمَوْتِ أَوِ الْقَتْلِ وَ إِذاً لا تُمَتَّعُونَ إِلاَّ قَليلاً»
مرگ حقیقتی انکارناپذیر است. اگر کسی به بهانه مرگ از وظیفهاش فرار کند، این گونه نیست که بتواند از مرگ فرار کند؛ بلکه فقط چند روزی آن را عقب انداخته است.
بحث انسانشناسی: مرگآگاهی
زندگی انسان، بر اساس غریزه تنظیم نشده است؛ شاید به همین جهت است که یکی از ویژگیهای مهم انسان این است که موجودی است که:
به مرگ خود توجه میکند؛
درباره آن میاندیشد؛ و
زندگی خود را متناسب با آن تنظیم میکند.
یعنی این گونه نیست که فقط لحظاتی که جانش در خطر باشد، مرگ برایش مهم باشد؛ بلکه بسیاری از برنامههای زندگیاش و روابطش با دیگران را بر این اساس تنظیم میکند که میداند مرگی در کار هست.
هر اندازه که انسان مرگ را جدی بگیرد، همان اندازه معنای زندگیاش برای او جدیتر میشود؛
اما کسی که مرگ را جدی نگرفته، تنها در لحظاتی که خطری وی را متوجه مرگ کند، به مرگ میاندیشد؛
و چون این اندیشهاش هم صرفا یک اندیشه هیجانی است، تنها و تنها دغدغهاش این خواهد بود که این خطری که احتمال مرگ را بالا برده است، به طور موقت، دفع کند.
این آیه هشداری است که همان لحظه هم درست بیندیشید! اینکه برای دقایقی خطر را به عقب بیندازید، مساله شما را حل نمیکند و مرگ همچنان پیش روی شماست.
۲) «لَنْ يَنْفَعَكُمُ الْفِرارُ إِنْ فَرَرْتُمْ مِنَ الْمَوْتِ أَوِ الْقَتْلِ وَ إِذاً لا تُمَتَّعُونَ إِلاَّ قَليلاً»
ما هرگز با حفظ کردن جانمان، به حل مساله مرگ نائل نمیشویم؛ بلکه تنها صورت مساله را به طور موقت، برای خود پاک میکنیم. و کسی که چنین باشد، همواره تا زنده است، مساله ترس از مرگ برایش وجود دارد. (ایستاده در باد، ص۲۰۱)
اما کسی که خود را درست بشناسد، نهتنها از مرگ نمی ترسد، بلکه حتی مشتاق آن خواهد بود؛ و قبلا دیدیم که به کسی که زندگیاش را بر مدار دیدار خدا تنظیم کرده، مرگ را مژده میدهند. «مَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ اللَّهِ فَإِنَّ أَجَلَ اللَّهِ لَآتٍ: کسی که روالش این است که دیدار خدا را امید دارد، پس همانا اجلِ خداوند قطعا آمدنی است» (عنکبوت/۵)
(جلسه۴۰۲، بویژه تدبرهای۲ و ۴ http://yekaye.ir/al-ankaboot-29-5/ )
۳) «قُلْ لَنْ يَنْفَعَكُمُ الْفِرارُ إِنْ فَرَرْتُمْ مِنَ الْمَوْتِ أَوِ الْقَتْلِ وَ إِذاً لا تُمَتَّعُونَ إِلاَّ قَليلاً»
شروع این آیه و آیه بعد با «قل: بگو» و لحن ملایم و استدلالی آن، ظاهراً این نکته را دربردارد که نباید برخورد ما با کسانی که، حتی خداوند آنها را منافق و بیماردل خواند (احزاب/۱۲) ، همیشه خصمانه و قهرآمیز باشد. شاید موقعیتی برسد که چارهای جز حذف فیزیکی این گونه اخلالگران وجود نداشته باشد – که البته موقعیت و شرایط آن را هم باید از خود قرآن گرفت، نه سلیقههای شخصی- اما مطمئناً آن نخستین برخورد ما با آنها نخواهد بود.
درواقع، با این نوع ورود، شاید میخواهد تاکید کند که مواجهه با منافقان و بیماردلان در جامعه دینی، در درجه اول باید یک گفتگوی حکیمانه باشد تا مقابله سیاسی؛ چرا که آنها در حال گسترش یک طرز فکر ناصواب در میان مسلمانان هستند و برخورد ابتدایی با چنین پدیدهای باید تلاش جهت مداوای این بیماری باشد.
نکته تخصصی دینشناسی
اساساً هدف اصلی دین، هدایت و ارشاد انسانهاست نه از میان بردن آنها؛ به همین جهت، سنت پیامبران این بوده که تا حد امکان همه ، حتی دشمنانی همچون فرعون را، در درجه اول با سخنی ملایم (قَوْلاً لَيِّناً؛طه/۴۴) هدایت و ارشاد کنند؛ حتی اسلام، با تعبیر «الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُم» (توبه/۶۰) اجازه میدهد که از تمهیدات اقتصادی برای نرم کردن دل افراد استفاده شود، تا از لجاجت دست بردارند و سخن اسلام را گوش دهند و کمکم این سخن بر دلشان بنشیند.
اشتباهی که نباید مرتکب شد این است که به خاطر جذب افراد، مبانی فکری و منطق اسلام را فراموش کنیم. به عبارت سادهتر، بیتردید تلاش برای تبدیل معاندان به مخالفان قانونی، و مخالفان به موافقان، تلاشی مقدس است، اما این تلاش نباید به قیمت کمرنگ کردن شعارهای تاریخی و مبانی اعتقادی ما صورت پذیرد. (ایستاده در باد، ص۱۹۹-۲۰۰)
و به نظر میرسد فراز و فرودهای این آیات در مواجهه با منافقان و بیماردلان – که گاه بر آنها تند میشود و گاه به گفتگوی صمیمانه روی میآورد- بدین جهت است که مومنان، به نحو انضمامی، منطق اسلام در این مواجهه را یاد بگیرند؛ و بیاموزند که چگونه از افراط و تفریط در این مواجهه برحذر بمانند.
۴) «قُلْ لَنْ يَنْفَعَكُمُ الْفِرارُ إِنْ فَرَرْتُمْ مِنَ الْمَوْتِ أَوِ الْقَتْلِ وَ إِذاً لا تُمَتَّعُونَ إِلاَّ قَليلاً»
با اینکه پیامبر ص مکلف است همه مطالب وحیانی را به گوش مخاطبان برساند، چرا در اینجا از تعبیر «قل: بگو» استفاده شده است؟
الف. شاید همانند آنچه بارها گفته شد[۵]، اینجا هم میخواهد تاکید کند که این دو مطلب، از آن دسته معارفی است که باید برای ترویج و معرفی آن به جامعه تلاش کرد و همهجا آن را جار زد؛ و نه فقط پیامبر ص، بلکه هر مومنی هم باید این را به دیگران بگوید. (مثلا جلسه۲۴۸، تدبر۵ http://yekaye.ir/al-aaraf-7-28/)
ب شاید میخواهد اصرار کند که با چنین منطقی حتما باید مقابله شود. یعنی نه فقط خدا جوابشان را میدهد بلکه اصرار دارد که تو همین این جواب را بگو و بازگو کن. (جلسه۲۴۸، تدبر۵ http://yekaye.ir/al-aaraf-7-28/ )
ج. شاید به خاطر این است که مخاطب منافق، همچون کافر، شأنش پایینتر از آن است که مستقیما مخاطب کلام خداوند قرار گیرد. (جلسه۱۷۰، تدبر۲ http://yekaye.ir/ya-seen-036-79/ )
د. شاید میخواهد تاکید کند که مواجهه با منافقان و بیماردلان در جامعه دینی، در درجه اول باید یک گفتگوی حکیمانه باشد تا مقابله سیاسی (تدبر قبل)
ه. …[۶]
۵) «قُلْ لَنْ يَنْفَعَكُمُ الْفِرارُ إِنْ فَرَرْتُمْ مِنَ الْمَوْتِ أَوِ الْقَتْلِ وَ إِذاً لا تُمَتَّعُونَ إِلاَّ قَليلاً»
«تمتع» و «متاع»، لذتهای دنیوی و بهرهوری حیوانی انسان است؛ شاهدش هم اینکه در آیات متعددی، نهتنها مکررا کلمه «متاع» را به دنیا و زندگی دنیا متصل کرده (تعابیری مانند مَتاعُ الدُّنْيا و مَتاعُ الْحَياةِ الدُّنْيا و … ۱۱ بار در قرآن کریم به کار رفته است)[۷] و زندگی دنیا را چیزی جز متاع ندانسته (إِنَّما هذِهِ الْحَياةُ الدُّنْيا مَتاع: غافر/۳۹)، بلکه اغلب این نوع بهرهوری را بین انسان و چارپایان مشترک دانسته است: «وَ الَّذينَ كَفَرُوا يَتَمَتَّعُونَ وَ يَأْكُلُونَ كَما تَأْكُلُ الْأَنْعام» (محمد/۱۲) «مَتاعاً لَكُمْ وَ لِأَنْعامِكُم» (نازعات/۳۳؛ عبس/۳۲)[۸]
یعنی حتی اگر با فرار از جنگ، زنده بمانید، جز یک بهرهوری اندک حیوانی نصیبی نخواهید داشت.
این تعبیر بخوبی نشان میدهد که ظرفیت انسان بسیار بالاتر از اینها بوده و میتواند بر اثر تکامل وجودی، به لذتها و بهرهمندیهای بسیار بزرگتری دست یابد. (ایستاده در باد، ص۲۰۳)
[۱] . «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَدْ دَلَّكُمْ عَلَى تِجَارَةٍ تُنْجِيكُمْ مِنَ الْعَذَابِ وَ تُشْفِي بِكُمْ عَلَى الْخَيْرِ إِيمَانٍ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ وَ جَعَلَ ثَوَابَهُ مَغْفِرَةَ الذُّنُوبِ- وَ مَساكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ وَ رِضْوانٍ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرَ فَأُخْبِرُكُمْ بِالَّذِي يُحِبُّ فَقَالَ- إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيانٌ مَرْصُوصٌ فَسَوُّوا صُفُوفَكُمْ كَالْبُنْيَانِ الْمَرْصُوصِ وَ قَدِّمُوا الدَّارِعَ وَ أَخِّرُوا الْحَاسِرَ وَ عَضُّوا عَلَى الْأَضْرَاسِ فَإِنَّهُ أَنْبَى لِلسُّيُوفِ عَنِ الْهَامِ وَ أَرْبَطُ لِلْجَأْشِ وَ أَسْكَنُ لِلْقُلُوبِ وَ أَمِيتُوا الْأَصْوَاتَ فَإِنَّهُ أَطْرَدُ لِلْفَشَلِ وَ أَوْلَى بِالْوَقَارِ وَ الْتَوُوا فِي أَطْرَافِ الرِّمَاحِ فَإِنَّهُ أَمْوَرُ لِلْأَسِنَّةِ وَ رَايَاتُكُمْ فَلَا تُمِيلُوهَا وَ لَا تُزِيلُوهَا وَ لَا تَجْعَلُوهَا إِلَّا فِي أَيْدِي شُجْعَانِكُمُ الْمَانِعِي الذِّمَارِ وَ الصُبَّرِ عِنْدَ نُزُولِ الْحَقَائِقِ أَهْلِ الْحِفَاظِ الَّذِينَ يَحُفُّونَ بِرَايَاتِكُمْ وَ يَكْتَنِفُونَهَا يَضْرِبُونَ خَلْفَهَا وَ أَمَامَهَا وَ لَا تُضَيِّعُوهَا أَجْزَأَ كُلَّ امْرِئٍ مِنْكُمْ رَحِمَهُ اللَّهُ [وَقْذُ] قِرْنِهِ وَ وَاسَى أَخَاهُ بِنَفْسِهِ وَ لَمْ يَكِلْ قِرْنَهُ إِلَى أَخِيهِ فَيَجْتَمِعَ عَلَيْهِ قِرْنُهُ وَ قِرْنُ أَخِيهِ فَيَكْتَسِبَ بِذَلِكَ لَائِمَةً وَ يَأْتِيَ بِهِ دَنَاءَةً وَ أَنَّى هَذَا وَ كَيْفَ يَكُونُ هَكَذَا هَذَا يُقَاتِلُ اثْنَيْنَ وَ هَذَا مُمْسِكٌ يَدَهُ قَدْ خَلَّى قِرْنَهُ عَلَى أَخِيهِ هَارِباً مِنْهُ وَ قَائِماً يَنْظُرُ إِلَيْهِ مَنْ يَفْعَلْ هَذَا يَمْقُتْهُ اللَّهُ
[۲] . ادامه حدیث این است: اسْتَعِينُوا بِالصِّدْقِ وَ الصَّبْرِ فَإِنَّهُ بَعْدَ الصَّبْرِ يَنْزِلُ النَّصْرُ.
ضمنا فراز آخر این حدیث هم با این موضوع مناسبت دارد:
حَدَّثَنَا أَبِي رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنِي الْقَاسِمُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ دَاوُدَ قَالَ أَخْبَرَنِي غَيْرُ وَاحِدٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَكْتُوبٌ فِي حِكْمَةِ آلِ دَاوُدَ ع لَا يَظْعَنُ الرَّجُلُ إِلَّا فِي ثَلَاثٍ زَادٍ لِمَعَادٍ أَوْ مَرَمَّةٍ لِمَعَاشٍ أَوْ لَذَّةٍ فِي غَيْرِ مُحَرَّمٍ ثُمَّ قَالَ مَنْ أَحَبَّ الْحَيَاةَ ذَلَّ. (الخصال، ج۱، ص۱۲۰)
[۳] . البته این خطبه بسیار ناقص در نهجالبلاغه آمده و از عبارات فوق، فقط دو جمله اولش آمده است.
[۴] . در تفسير القمي، ج۲، ص۳۶۷ در ذیل آیه «قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلاقِيكُمْ» آمده است: «وَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع يَا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُّ امْرِئٍ مُلَاقٍ فِي فِرَارِهِ مَا مِنْهُ يَفِرُّ: وَ الْأَجَلُ مَسَاقُ النَّفْسِ إِلَيْهِ، وَ الْهَرَبُ مِنْهُ مُوَافَاتُه.» و مرحوم مجلسی هم این حدیث را نقل کرده است از كتاب حسين بن سعيد و النوادر عَلِيُّ بْنُ النُّعْمَانِ عَنِ ابْنِ مُسْكَانَ عَنْ دَاوُدَ عَنْ زَيْدِ بْنِ أَبِي شَيْبَةَ الزُّهْرِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع أَيُّهَا النَّاسُ كُلُّ امْرِئٍ لَاقٍ فِي فِرَارِهِ مَا مِنْهُ يَفِرُّ وَ الْأَجَلُ مَسَاقُ النَّفْسِ إِلَيْهِ وَ الْهَرَبُ مِنْهُ مُوَافَاتُهُ.
[۵] . مواردی که تاکنون به این نکته اشاره شد عبارتند از: (جلسه۵۸، تدبر۵ http://yekaye.ir/ar-room-30-42/ ؛ جلسه۶۳، تدبر۳ http://yekaye.ir/yunus-010-108/ ؛ جلسه۸۹، تدبر۵ http://yekaye.ir/yunus-010-058/ ؛ جلسه۹۱، تدبر۸ http://yekaye.ir/yusuf-012-108/ ؛ جلسه۱۰۳، تدبر۴ http://yekaye.ir/al-ikhlas-112-01/ ؛ جلسه۱۱۹، تدبر۱ http://yekaye.ir/an-naml-027-69/ ؛ جلسه۱۲۹، تدبر۴ http://yekaye.ir/al-anam-006-162/ ؛ جلسه۲۰۲، تدبر۵ http://yekaye.ir/ale-imran-003-31/ ؛ جلسه۲۱۶، تدبر۷ http://yekaye.ir/al-mulk-067-23/ ؛ جلسه۲۵۲، تدبر۶ http://yekaye.ir/al-aaraf-7-32/ )
[۶] . البته یکی دیگر از کاربردهای قل در قرآن کریم این است که میخواهد ما را هم متوجه سازد که پیامبر سخنانی که به عنوان قرآن میفرماید صرفا مکاشفات شخصیای نیست که خودش به زبان درآورده باشد؛ بلکه متن سخن را به او گفتهاند و او را به رساندن عین آنچه گفته شده مامور کردهاند. (جلسه۴۱۵، تدبر۶ http://yekaye.ir/al-anbiyaa-21-108/ )
[۷] . ِ إِنَّما هذِهِ الْحَياةُ الدُّنْيا مَتاع: غافر/۳۹
مَتاعُ الْحَياةِ الدُّنْيا: یونس/۲۳، قصص/۶۰ و ۶۱، شوری/۳۶؛ توبه/۳۸؛ زخرف/۳۵
مَتاعُ الدُّنْيا: نساء/۷۷
مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ مَتاعُ الْغُرُور: آلعمران/۱۸۵؛ حدید/۲۰
مَا الْحَياةُ الدُّنْيا فِي الْآخِرَةِ إِلاَّ مَتاعٌ رعد/۲۶
[۸] . البته این سخن نقض شود به اینکه تعبیر «متعه» و «تمتع» در مورد حج هم به کار رفته است (ْ تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ) اما ظاهرا همینجا هم از این جهت باشد که یک بهرههای دنیوی در حج به انسان میرسد.
بازدیدها: ۱۵